Kwaliteitsaudits

Algemeen
De bedrijfsvoering van zorgorganisaties is onderhevig aan veel invloeden en veranderingen. Nieuwe regelgeving, ontwikkelingen in de markt en nieuwe behoeften van de cliƫnt zijn schering en inslag. Door al deze veranderingen moeten de organisatieprocessen in de zorg ook mee veranderen. Het is dan ook noodzakelijk dat er beoordeeld wordt of beschreven processen nog aansluiten. Dit kan met een interne audit.

Kwaliteit toetsen
Met een audit wordt de kwaliteit van de stuurbaarheid en beheersing van de organisatie getoetst. Een audit is een systematische methode om na te gaan of de strategische, primaire, ondersteunende en besturende processen nog representatief zijn voor de werkelijke prestaties van de organisatie. Worden de processen nog conform de procesbeschrijvingen uitgevoerd? Zijn de procesbeschrijvingen nog in overeenstemming met de huidige wet- en regelgeving?

Soorten audits
Audits zijn te onderscheiden in twee verschillende soorten: de interne audit en de externe audit
De interne audit wordt door de medewerkers zelf gedaan. Hierbij is het doel om de procesgang te beoordelen en te verbeteren. De externe audit is een toetsing uitgevoerd door een ketenpartner binnen een organisatie waar deze zaken mee doet of dit voornemens is. Een tweede vorm van externe audit is een certificeringsaudit. Een certificeringsinstantie (CI) beoordeelt het kwaliteitssysteem tegen de norm die de organisatie vooraf bepaald heeft. Dit levert vaak na veel inspanning het verdiende resultaat op: een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem!

Ik help u graag het kwaliteitssysteem van uw organisatie verder te optimaliseren of voor te bereiden op een audit.